Sunday, July 17, 2016

~Kisah Papa Saya..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...


Awal puasa hari tu..
Saya terima video ini dari Papa saya..
Dihantar kepada setiap orang anak..
Sewaktu menonton..
Hati saya sebak sungguh..
Saya faham apa yang Papa saya nak sampaikan..
Mengalir laju butir-butir mutiara membasahi pipi..
Saya sangat ingin membalas dengan kata-kata..
Malangnya jemari saya terkaku di keyboard..
Tak tau apa yang perlu saya balas..
Lama saya hanya terdiam..
Sehingga la saya ambil keputusan hanya biarkan video itu dalam simpanan tanpa sebarang tulisan balasan..
Beberapa hari sudah berlalu..
Seminggu selepas itu saya terima pesanan dari adik..
Katanya Papa dimasukkan ke wad di HKL berkaitan jantung..
Terhenti nafas saya seketika..
Bertanya lebih lanjut tentang keadaan Papa..
Kata adik, doktor di HKL khabarkan keadaan jantung Papa kritikal..
Perlu dirujuk ke IJN..
Luluh rasa hati saya..



Papa di usia 70 tahun nampak agak sihat dan muda berbanding mereka yang seusia..
Papa saya sangat menjaga makan..
Ulaman dan sayuran memang menu rutin harian..
Manis dan masin berpada-pada..
Papa sangat jarang minum air manis..
Papa juga rajin pergi check up di hospital untuk mengetahui tahap kesihatan diri..
Kadang-kadang Papa saja buat sakit untuk diperiksa oleh doktor..
Masa saya berusia 8 atau 9 tahun, pernah Papa pengsan di office..
Saya tahu Papa saya orang yang kuat semangat..
Sebolehnya Papa nak orang pandang dia sihat..
Walau waktu itu Papa sedang sakit..

Saya tak sempat nak melawat Papa hari tu..
Oleh kerana demam belum kebah..
Badan lesu sangat-sangat..
Hari Rabu setelah demam agak surut, saya ke HKL melawat..
Papa nampak macam sihat..
Waktu saya dan Adik sampai, Papa sedang berborak dengan kawannya..
Lama menunggu Papa berborak..
Akhirnya saya kesuntukan masa..
Sempat bertanya serba sedikit, saya bergegas pulang kerana Incik Hubby ada kerja..

*Uncle ni la tengah duk borak dengan Papa..

*Sempat la ambik gambar je nak send kat grup family..

Hari Rabu petang tu juga Papa dipindahkan ke wad lain..
Hari Khamis Adik mesej saya, Papa bersetuju untuk di rujuk je IJN..
Alhamdulillah, walau demam masih belum pulih sepenuhnya, saya gagahkan diri untuk ke IJN, melawat dan menemani Papa seketika..
Sempat bercakap dengan Papa tentang tahap kesihatan Papa..
Hari Jumaat Papa menjalani ujian angiogram koronari..
Doktor sahkan 3 saluran jantung Papa tersumbat..
Dan IJN suggest Papa buat rawatan bypass secepat yang mungkin..
Papa minta tempoh sampai hujung tahun ni..
Aduhaiii.. Tak boleh nak kata apa..
Saya tau Papa risau sebenarnya..
Hari Sabtu, Papa dibenarkan pulang..
Saya ke IJN menjemput Papa dan adik..



*Papa baru sudah buat angiogram..

*Sementara tunggu nurse datang, kami sibuk bergambar dan main remote katil.. hahaha..

Sepulangnya Papa ke rumah, Papa mencuba perubatan alternatif dengan harapan, kesihatan Papa semakin baik..
Malangnya, malam 3 Julai hari tu, sekali lagi Papa ke IJN kerana masalah yang sama..
Atas nasihat doktor, Papa bersetuju untuk lakukan bypass secepat yang mungkin..
Hujung bulan ini appointment Papa untuk tetapkan tarikh..



Alhamdulillah, Aidilfitri kali ini masih sempat saya menyambutnya dengan Papa..
Bezanya tahun ini, Papa ke rumah saya bersama adik-adik..
Raya kedua, Papa ke Miri untuk menyambut raya dengan Mama..
Lama juga disana, khabarnya 2 minggu..
Sekali lagi saya terima mesej Papa dimasukkan ke hospital Miri pada 9 Julai..
Hati memang tak tenteram sementelah Papa jauh di seberang..
Hanya doa yang dapat saya kirimkan moga Papa diberi kesembuhan..
3 hari ditahan wad, Papa dibenarkan keluar..
Alhamdulillah syukur..

*Saya minta Papa send gambar sewaktu di Hospital Miri..

Menanti kepulangan Papa dari Miri hujung bulan ni..
Moga rahmat dan kasih sayang Allah swt sentiasa bersama Papa..
InsyaAllah, ameen..

*Aidilfitri yang pertama..

*Kata orang, hargai la mereka sementara masih punya kesempatan.. Jika sudah hilang dari pandangan, sesal seribu tahun pun takkan dapat mengembalikan mereka semula.. *

-AkU-
Syurga Addin..
06:27 pagi..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment