Wednesday, September 20, 2017

~Lahirnya Aisy Dhian Humaira..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Alhamdulillah..
Segala puji bagi Allah yang memberikan nikmat rezeki yang melimpah ruah..
Tahun 2017 merupakan tahun yang membahagiakan..
Nikmat bahagia yang tak terucap dek kata-kata..

Hari ini, sudah genap 76 hari saya melahirkan seorang puteri..
Alhamdulillah, puteri saya sihat seadanya..
Tak puas walau setiap saat menatap wajah mulus si kecil..
Bagai terasa-rasa setiap sentuhan saat dia masih lagi di dalam rahim..
Cepat sungguh masa berlalu..

Terimbas saat waktu mula-mula saya mengandungkan satu nyawa..

Sememangnya saya dan Incik Hubby bercadang untuk mempunyai seorang lagi cahaya mata pada tahun ini..
Cuma rancangnya awal tahun.. Hehehe..
Perancangan Allah, di pertengahan tahun..
Awal bulan November, saya check sendiri dengan UPT..
Alhamdulillah, positive..
3 bulan yang pertama memang sangat seksa..
Saya mengalami morning sickness sepanjang hari..
Boleh kata, sepanjang 3 bulan tu selera makan saya hampir putus..
Berat saya turun sampai 7kg..
Tapi kira oke juga la..
Sebab waktu itu saya memang agak berisi walau sebelum mengandung.. Hahaha..
Masuk trimester kedua, Alhamdulillah makin mudah perjalanan..
Cumanya setiap kali check up kat klinik..
Masalah yang sama saya hadap.. Anemia..
Kali ni tak pernah lepas bacaan HB saya lebih dari 10.5..
Kandungan yang lepas-lepas, kurang-kurang sekali akan cecah bacaan 11..
Itu ujian yang pertama..
Ujian yang kedua, urine problem..
Masuk bulan yang ke empat, urine test saya sangkut..
Sampaikan dibekalkan antibiotik setiap bulan..
Dirujuk ke pakar HKL pula..
Hingga la ke saat akhir untuk bersalin..
Ujian ketiga..
Saya sendirian setiap kali check up dari awal hingga akhir..
Kerana kekangan masa Incik Hubby..
Ujian ke empat..
Sewaktu anak dimasukkan ke wad, dalam keadaan tak berdaya tu, saya yang perlu temankan anak..
Memang dugaan sungguh mengandung kali ini..

Namun Alhamdulillah..
Allah beri saya kekuatan yang sungguh luar biasa..

Lahirnya Aisy Dhian Humaira..

Pada 6 Julai 2017, pukul 9.49 pagi..
Saya perasan ada darah mengalir sedikit..
Bila saja saya bangun dari duduk, darah akan terus mengalir..
Saya call Doktor Melaka, minta pendapat..
Katanya terus pergi ke Patient Assessment Centre (PAC) HKL..
Saya terus bersiap dengan Incik Hubby..
Sementara itu menanti adik-adik, Amir dan Luqman serta Azlan untuk tunggu di rumah menjaga anak-anak yang lain..
Mereka sampai lebih kurang pukul 11.30 pagi..
Saya sampai di PAC lebih kurang pukul 12.00 tengah hari..
Interview dengan nurse dan doktor..
Dekat pukul 1 petang, doktor check "jalan"..
Masa check tu, air ketuban pun pecah..
Dah buka 5cm.. Saya disuruh tukar baju dan menanti untuk naik ke labour room..
Pukul 2 petang di labour room, sekumpulan doktor pakar datang ke bilik saya..
Disebabkan saya pernah czer 3 tahun lepas..
Maka perlu diperiksa secara terperinci sebelum saya dibenarkan bersalin secara normal..
Itu pun diberi peringatan, saya hanya boleh bertahan selama 8 jam saja untuk normal..
Lebih dari itu, saya akan terus di bedah..
Doktor pakar cakap nanti pukul 5 petang mereka datang semula untuk check jalan..
Saya dah risau, takut lama pulak dalam labour room tu..
Incik Hubby minta balik dulu sebab risaukan anak-anak..
Yakin pulak dia saya tak akan bersalin dalam tempoh masa terdekat..
Baby pun masih lena dalam perut ni..
Pukul 2.55 petang, masa saya sendirian dalam bilik..

*Time ni la saya cuba pujuk baby agar bangun dan berjuang..

Saya cuba kejut dan pujuk baby untuk bangun.. Hehehe..
15 minit dipujuk, baru baby bangun..
Mendengar kata barangkali, mesin ctg menunjukkan bacaan yang berbeza..
Saya panggil nurse, cakap dah bersedia..
2 orang nurse di tepi katil saya bersiap sedia..
Dan juga seorang doktor yang dari mula lagi memang nak sambut kelahiran baby saya..
Pukul 3.29 petang lahir la puteri kami yang kedua..
Cahaya mata kami yang ke empat..
Lepas baby keluar tu, nurse cakap darah saya tak berhenti keluar..
Terpaksa panggil pakar untuk check..
Bimbang ada masalah dengan rahim sebab pendarahan yang banyak..
Pakar cakap rahim tak ada masalah, cuma mungkin kelahiran yang besar..
Saya kehilangan darah lebih dari 500ml..
Selesai saja check up, jahit dan injection dari pakar, saya berehat di labour room sementara tunggu baby dan wad..
Memang sangat memenatkan, saya hampir tertidur dalam labour room, kesan dari kehilangan darah yang banyak..
Mujur juga ada adik saya di sebelah katil tolong pegangkan baby..
Tak lama kemudian, Incik Hubby sampai..
Lebih kurang pukul 7, baru dapat masuk wad..

*Masa ni Dhian tidur je.. Tak banyak kerenah..

*Baby paling besar 3.44kg..

Alhamdulillah, baby tak banyak kerenah sepanjang di hospital..
Hari kedua kami sudah boleh kembali ke rumah..
Gembira sungguh Kakak Dhiya dan Abang Iyad tengok baby..
Asyik nak duduk sebelah baby, tak mahu lepas.. Hehehe..

*Seronok dapat pangku baby Dhian..

*Ini style tidur adik beradik..

*Muka baik-baik je.. Hehehe..

*Hari ke-7.. Tahnik, cukur rambut dan beri nama baby..

*Hari ke 15, berdua dengan Ibu check up di KKIA..

*Kesayangan Abang Iyad..

*Suka senyum..

*Saya anak merdeka..

*Dah besar sikit, muka macam anak Korea.. Hahaha..

*Alhamdulillah, Allah datangkan anak ini bersama rezeki yang lain-lain.. Ketenangan, kebahagiaan, kewangan, dan bermacam lagi.. Benar la, setiap dugaan itu ada hikmah yang kita tidak tahu di penghujungnya.. Subhanallah, Walhamdulillah, Walailahaillallah, Allahuakbar..*

-AkU-
Syurga Addin..
12:47 tengah malam..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment