Wednesday, September 27, 2017

~Setiap Penyakit Ada Ubatnya..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Alhamdulillah..
Pagi ni cuaca redup sikit..
Tidak la sepanas minggu-minggu yang lalu..
Anak-anak tidur pun tak banyak kerenah..

Bercerita tentang anak-anak..
Biasa la, budak-budak..
Ada saja masalah kesihatan..
Sebagai Ibu, saya nak berikan yang terbaik..
Kita berusaha, dan setelah itu tawakkal..
Mudah-mudahan Allah beri kesembuhan..
Walaupun tak menyeluruh, sedikit perubahan sudah boleh membuatkan hati rasa sangat bersyukur..

Muhammad Imad Addin..

Seperti yang semua tahu..
Imad anak istimewa..
Disahkan cerebral palsy sejak berumur setahun lagi..
Imad juga ada epilepsy..
Masa umur setahun hingga 2 tahun..
Setiap bulan mesti kena sekurang-kurangnya sekali..
Hospital bekalkan Imad ubat Epilim, 2 kali sehari, setiap hari..
Beberapa bulan dengan ubat tu, sawan Iman makin bertambah..
Doktor pakar tukarkan ke ubat Carbamazepine pulak..
2 tahun bersama ubat tu, sawan Imad tak berhenti..
Doktor pakar tambah pulak ubat Keppra..
Dos makin bertambah, selari dengan pertambahan berat Imad..
Tapi sawan Imad masih tak berhenti..
Diazepam dah macam best friend..
Ke mana pergi, mesti kena bawak..
Walaupun pergi rumah mak..
Tahun lepas kami stop bagi ubat hospital kat Imad..
Try supplement alternative pulak..
Produk Dr. Azimuth.. Gluastacol, gamat maxx dan vco habbatussauda..
Dua bulan guna, sawan Imad berkurangan..
Sebab ada masalah sikit, kami tak bagi dah supplement tu..
Penghujung tahun lepas, adik ipar mai rumah..
Bagi satu cream untuk cuba sapu pada Imad..
Oh, selain masalah CP Dan epilepsy, kaki Imad juga ada masalah..
Imad tak boleh nak berdiri dengan tapak kaki rata atau rapat ke lantai macam kaki normal..
Macam flat foot la lebih kurang..
Disebabkan tak stabil, maka Imad akan berjalan secara menjingkit..
Macam-macam cara dah buat..
Dari Imad umur 3 tahun doktor pakar suruh buat splint..
Dari yang sampai buku lali hingga la paras bawah lutut..
3 tahun lepas doktor sarankan pakaikan simen selama 2 minggu, 2 kali untuk sebulan..
Maknanya pakai untuk 2 minggu..
Buka, then pakai lagi untuk 2 minggu..
Kesian Imad, dia bukan tau nak cakap tak selesa ke gatal ke atau apa..
Tapi kaki Imad tetap tak oke..
Last choice kata doktor pakar, buat minor operation kat bahagian belakang kaki atas tumit..
Woooooo.. Memang kena pikir banyak kali la..
Kami disarankan buat lagi splint untuk ganti yang lama..
Kami nak cuba cara lain, tapi masih lagi tak jumpa yang serasi..
Hingga la adik ipar bagi cream ni..
Tak sampai sebulan, Alhamdulillah ada keajaiban berlaku..
Masa tu saya dan Incik Hubby tengah tengok TV..
Tiba-tiba saya macam perasan Imad boleh bangun berdiri tanpa perlu sokongan macam kebiasaan..
Saya tanya Incik Hubby, dia nampak tak..
Tak perasan, katanya..
Saya jatuhkan Imad, then suruh Imad bangun semula..
Imad bangun macam orang normal bangun..
Beberapa kali kami ulang buat macam tu sampai Imad boring.. Hahahahaha..
Dan lagi satu yang menggembirakan kami..
Sebelah kaki Imad dah elok pijak rata ke lantai..
Tinggal yang sebelah lagi je..
Mencurah-curah la airmata saya..
Syukur sangat Allah permudahkan segala usaha kami selama ni..
Tak sabar nak tunggu Imad boleh jalan secara normal..
Tentang epilepsy tu..
Masa Incik Hubby sibuk dengan bantuan banjir awal tahun 2015 tu..
Saya agak kerisauan pasal Diazepam dah takde stock kat rumah..
Kalau Imad sawan kritikal, macam mana saya nak bawa semua anak-anak ke hospital..
Sampai satu masa tu, Imad diserang sawan..
Sawan yang kalau takde diazepam, memang akan lama..
Saya dah tak tau nak buat apa..
Ternampak Firmax3 kat atas meja..
Saya cuba sapu kat nadi pergelangan tangan dan dibelakang telinga dekat dengan leher Imad..
Lepas tu tawakkal..
Alhamdulillah, tak sampai 5 minit, sawan Imad terus berhenti..
Subhanallah, Alhamdulillah..
Saya cerita dengan Incik Hubby, dia macam kurang sikit nak percaya..
Sampai la satu hari tu, lebih kurang pukul 5 pagi..
Saya tengah menyusu Iyad..
Terdengar bunyi lain macam kat Imad yang tidur kat atas tilam depan katil kami..
Saya kejut Incik Hubby suruh tengok Imad..
Memang betul Imad sawan..
Saya letak dulu tuala kat bawah kepala Imad untuk tampung air liur yang mengalir..
Lepas tu saya sapu Firmax3 macam yang saya buat sebelumnya..
Lepas sapu tu saya suruh Incik Hubby tengok Imad sementara saya ke bilik air..
Lebih kurang 5 minit saya kembali ke bilik, Incik Hubby kata sawan Imad dah berenti tadi lagi masa saya kat bilik air..
Baru la dia percaya Firmax3 ni menghentikan sawan Imad..
Kiranya macam diazepam la jugak, cuma yang ni tak perlu masuk ke rectum..
Saya sapu kat Imad hari-hari..
Nak tengok perubahan positive apa lagi yang berlaku..
Alhamdulillah, dah dekat setahun lebih Imad tak kena sawan..
Cara jalan Imad pun dah semakin baik..
Cumanya untuk sawan, ianya tak berpanjangan..
Sawan Imad hujung tahun lepas lebih kritikal..
Dan Firmax3 tak mampu membantu..
Barangkali sudah tidak serasi dengan Imad..
Harap sangat kalau boleh beri Imad yang terbaik..
InsyaAllah, kami akan tetap usaha..
Setiap penyakit ada ubatnya melainkan tua dan mati..

Aisy Dhiya Sufia..

Masa Incik Hubby di Kelantan jugak..
Dhiya demam.. Dan tiba-tiba tangan dan kaki Dhiya naik biji-biji air..
Saya risau sangat kalau Dhiya kena chicken pox..
Jenuh weihhhh..
Saya ambik gambar setiap sudut tangan dan kaki Dhiya..
Saya tanya Doktor Kuantan..
Katanya penyakit hand, foot, mouth (HFMD)..
Risau pulak saya kalau merbahaya..
Doktor Kuantan kata tak ada apa..
Tapi suruh beli cream kat farmasi..
Saya tak pergi, saya sapu Firmax3 je..
Alhamdulillah, hari kedua biji air tu dah kering..
Demam Dhiya pun dah kebah..
Bersyukur sangat laa..
Memang Allah permudahkan segalanya..
Nak pulak Incik Hubby tak ada..



Muhammad Iyad Addin..

Sebulan sebelum Iyad cukup setahun..
Kaki Iyad macam naik tompok-tompok kering..
Sekali tengok macam kulat pun iya jugak..
Lama kelamaan jadi macam kudis..
Memang teruk sangat kulit kaki Iyad masa tu..
Bila jumpa doktor untuk cucuk setahun, saya tunjuk la kaki Iyad tu..
Doktor kata kena eczema..
Adoilaaaa.. Kesian Iyad..
Doktor bagi 2 krim..
Satu untuk pelembap dan satu lagi untuk gatal..
Balik dari klinik, saya start sapu Firmax3 dan O2Max3 kat dua-dua belah kaki Iyad..
Hari-hari saya sapu, 2 kali setiap kali lepas mandi..
Lepas sebulan, kudis tu dah hilang..
Tak nampak dah tompok macam kulat tu lagi..
Alhamdulillah.. Syukur sangat-sangat..
Tapi saya masih teruskan sapu kat kulit Iyad..
Takut berulang pulak penyakit tu..



*Saya jarang nak tulis pasal apa-apa produk kalau ianya tak memberi kesan pada diri sendiri atau ahli keluarga.. Sebab tak mau orang yang baca, terpengaruh dan turut sama mengguna, tapi tak ada kesan perubahan.. Tak mahu orang kata saya tipu pasal produk.. Saya tak buat review pasal produk ni untuk dibayar.. Sekadar berkongsi pengalaman sebagai pengguna Firmax3.. Seronok sangat bila apa yang kita hajati, kita perolehi.. Bersyukur sangat Allah swt "menjawab" doa saya selama ini walaupun tidak sepenuhnya.. Alhamdulillah, syukur..*

-AkU-
Syurga Addin..
01:17 pagi..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment